Saturday, January 23, 2010

Mereka lupa janji mahu jaga saya

Semalam, terkedu bila saya baca artikel "Mereka lupa janji mahu jaga saya"... yup perkara begini dah sering saya jumpa.. dan saya harap ianya tidak berlaku pada saya.. apa-apa pun.. harap rakan-rakan membacanya dan jadikan iktibar...

'Mereka lupa janji mahu jaga saya'

Oleh Ismail Mat
ismailmat@bharian.com.my

KOTA BHARU: Seorang warga emas mendakwa terpaksa menghabiskan sisa-sisa hidup dengan merempat di sebuah masjid dekat Pasir Tumboh di sini, sejak dua bulan lalu, selepas semua hartanya termasuk peninggalan Allahyarham isterinya dibolot seorang anak angkat perempuan secara penipuan.

Nasib malang itu menimpa, Yusoff Harun, 81, selepas anak angkatnya mendirikan rumah tangga dua tahun lalu dan mula menunjukkan perubahan sikap hingga dalam diam bertindak memindahkan semua harta, termasuk tanah miliknya.

Yusoff berkata, wang Amanah Saham Bumiputera (ASB) berjumlah RM18,000 peninggalan isterinya, Shafiah Daud, turut hilang selepas dipindahkan tanpa pengetahuannya.

Dakwanya, anak angkat perempuan yang berusia 30 tahun itu dikatakan turut tergamak menukar harta peninggalan abang angkatnya yang turut dipelihara oleh Yusoff.

Sepanjang dua bulan hidup merempat di masjid itu, kehidupannya bergantung kepada ihsan penduduk setempat untuk mendapatkan sesuap nasi kerana tidak mempunyai wang saku.

Menceritakan kisah sedih hidupnya itu, Yusoff berkata, beliau dan arwah isteri yang tidak dikurniakan cahaya mata mengambil sepasang anak angkat ketika usia menjangkau 60 tahun.

Beliau berkata, kedua-dua anak angkat itu dipelihara dengan baik dan diberikan didikan sehingga berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti lantaran dianggap seperti anak kandung.

"Tidak pernah sesaat kami mengabaikan mereka. Sebelum mencari rezeki dengan menjaja di bandar Kota Bharu, saya akan meninggalkan wang saku RM5 sehari untuk perbelanjaan mereka. Kami tidak pernah mengabaikannya termasuk mencari rezeki semata-mata untuk menampung perbelanjaannya ketika dia belajar di universiti," katanya.

Yusoff yang juga bekas tentera berkata, selepas melanjutkan pelajaran ke universiti di Kuala Lumpur, anak angkatnya berjanji menjaganya hingga akhir hayat seperti mana dia dan isterinya menjaga mereka selama ini.

"Sebelum meninggal, arwah isteri saya meninggalkan pesanan supaya tidak menjual tanah terbabit selagi kami masih hidup dan terpulang padanya (anak angkat perempuan) selepas kami berdua meninggal dunia," katanya.

Beliau berkata, dia menyedari semua hartanya itu sudah dipindah milik kepada anak perempuannya itu ketika mahu menjual sebidang tanah kepada jiran sekampung yang berhasrat membelinya dengan harga tinggi.

Susulan kejadian itu, Yusoff membuat laporan polis di Balai Polis Kota Bharu, pada 15 Disember tahun lalu berhubung tindakan anaknya memindah milik tanah tanpa pengetahuan termasuk sebidang tanah di Chica.

"Saya sedih kerana anak angkat saya itu turut sanggup makan harta anak yatim kerana mengambil wang simpanan anak saudaranya yang disimpan arwah isteri dalam akaunnya sejak kecil," katanya.

Sumber : Berita Harian, 22 Jan 2010

0 komen:

Post a Comment